Pozicionálás

2019.06.27

A pozicionálás célja, hogy az ügyfeled tudja azt, hogy Te vagy a legjobb alternatíva, akit választhat. Vagyis Te vagy az akitől a terméket meg kell vásárolni. Te vagy és nálad van a legjobb megoldás, annak érdekében, hogy megoldja a problémáját vagy elérje a céljait.

A pozicionálás nagyon nagyon fontos. Ez az a lépés, amit ha Te jól kidolgozol magadnak, akkor a célközönséged szakértőnek fog elfogadni.

Célközönség = azok a cégek, vagy magánszemélyek, akik a Te vásárlóid lehetnek.

Célközönség - Rossz példa: Te egy pénzügyi tanácsadó vagy és azt mondod, hogy mindenki a célcsoportod, vagyis mindenki lehet a vásárlód.

Célközönség - Jó példa: Ugyancsak pénzügyi tanácsadó vagy, de például a célközönséged azok a Budapest és Pest megyei vállalkozók, akik kevesebb adót szeretnének befizetni, természetesen legálisan.

Nagyon fontos, hogy mielőtt Te pozicionálod magad, határozd meg, hogy kiknek is akarsz eladni? Van egy mondás: Aki mindenkinek el akar adni, valójában nem ad el senkinek. Ok, hogy mindenkinek szeretnél eladni, de ha mondjuk nem élelmiszert árulsz, akkor ez nem igazán fog menni. Egy olyan szűk réteget kell kiválasztanod akik valamilyen szinten hasonlítanak egymásra, akiknek szinte ugyanaz a problémájuk. Amely réteg elég kicsi ahhoz, hogy tudj hozzájuk megfelelően kommunikálni, de elég nagy ahhoz, hogy Te tudj sok eladást lebonyolítani nekik hosszú távon.

Miért fontos az, hogy szűk réteg és hasonlítsanak egymásra? Mert nem biztos, hogy neked van energiád és pénzed az egész országban reklámoznod, mindenkinek. Téged csak azok az emberek cégek kell érdekeljenek, akiknek szükségük van a Te termékedre, akik azt ki is tudják fizetni és akikkel való tárgyalás neked nem okoz nagy költséget és nagy fáradságot. Mondok egy példát, hogy jobban megértsd. Ha mondjuk te a Coca Cola - nál vagy értékesítő, akkor valószínű, hogy a Te ügyfeleid azok az éttermek, üzletek, bárok akik a Te x km - es körzetedben vannak,...Ha mondjuk Te építőanyagokat értékesítesz direkt értékesítésben, akkor a Te ügyfeleid valószínű, hogy a környékbeli üzletek, akik szintén építőanyagokat értékesítenek, a környék epítkezési vállalkozói, vagy a környéken azok a magánszemélyek, akik jelenleg epítkeznek, vagy tervezik a közeljövőben az építkezést. Vagyis nem mindenki. Valószínű, hogy a most érettségiző kis csaj, aki tervezi, hogy a nyarat a bulizással tölti, ősszel pedig megkezdi az egyetemet a 200 km - el távolabb található városban, az nem a Te ügyfeled.

Most már tudod, hogy mi a célcsoport? Ha ezeket az embereket megfigyeled, akkor valószínű észre fogod venni, hogy ezeknek az embereknek hasonlóak a problémáik, sok esetben ugyanaz a bajuk. Ezt neked meg kell figyelned és tanúlnod, mert a pozicionálás egyik fontos lépése, hogy a kommunikációdat úgy építed fel, hogy ezek az emberek fogékonyak legyenek rá. Mikor lesznek fogékonyak? Ha a nyelvükön beszélsz, ha arról kommunikálsz, hogy Te meg tudod oldani a problémájukat, segíthetsz nekik elérni céljaikat.

Ha mindezzel megvagyunk, vagyis tudjuk kik az ügyfeleink, mi a problémájuk, akkor nincs más dolgunk, mint ezeknek elkezdeni kommunikálni. De úgy kommunikálj feléjük, mint egy szakértő. Tehát mond azt magadról, hogy pl: A 40 év feletti embereknek Te tudod adni a legjobb konstrukciót arra, hogy Nyugat-Európai szintű nyugdíjuk legyen 60 éves korukra.

Miért fontos a pozicionálás? Mert a pozicionálással Te bekategorizálod magad egy szakértői státuszba. A szakértők pedig mindig többet keresnek, mint a nem szakértők. Pl: Egy háziorvos bármennyire is jó, soha sem fog annyit keresni, mint egy agysebész. Miért, mert a háziorvos nem specialista, Ő mindenhez ért valamennyire az egészség területén. Az agysebész is ért valamennyire mindenhez az egészség területén, de eldöntötte, hogy egy területen szakértő lesz, arról mindent megtanúl, és azt kezdi el kommunikálni magáról.

Légy Te is szakértő a területeden, tanúlj meg erről a területről mindent, kezdd el kommunikálni és pozicionáld magad oda.


Gyakorlat

  • Kiknek akarsz eladni, kiknek van szüksége a termékedre, kik a vásárlóid?
  • Életkoruk?
  • Hol élnek ezek az emberek?
  • Mi a legnagyobb problémájuk, amire megoldás a Te terméked, szolgáltatásod?
  • Mik a Te erősségeid, miben vagy Te az egyik legjobb a szakterületeden?